Miercuri, 8 octombrie 2025, ora 19.00, Sala Thalia Sibiu Opera Festival 2025
"Cavalleria rusticana"
de Pietro Mascagni
Teatro Goldoni (Livorno, Italia)
Dacă Alessandro Manzoni descrie viața cotidiană a oamenilor cu o viziune critică și moralistă, Giovanni Verga, autorul italian care l-a inspirat pe Pietro Mascagni să compună „Cavalleria rusticana”, o relatează aproape ca un cronicar. Prin urmare, chiar și punerea în scenă este inspirată de realism și lipsită de judecăți față de protagoniștii poveștii. Cadrul rămâne cel sicilian, dar mutat în perioada capodoperei cinematografice a lui Francis Ford Coppola, „Nașul”. Scenografia se dezvoltă pe elemente simbolice și lumini, în contrast cu greutatea poveștii. Prezența corului (sătenii Santuzzei) este „puternică și semnificativă”. Elementul central al scenografiei este o statuie a Madonei plângând, simbol al unei religiozități bigote în care verbul de referință este „a se teme” în loc de „a iubi”. O religiozitate ritualică, care devine opresiune și dependență. Povestea Santuzzei traversează țara, trecând cu ușurință de la devoțiune la bârfă. Cavalleria spune o poveste despre violența în familie, în care posesivitatea ia locul iubirii, cu consecințe dezastruoase pentru toți: o poveste fără câștigători. Scenografia sobră, simbol al unei țări sărace, este compusă din elementul de mari dimensiuni al statuii Mariei și dintr-un „inel” central care, prin utilizarea luminilor și a recuzitei, se transformă din taverna mamei Lucia, cu mesele sale, în locul întâlnirilor secrete dintre Lola și Turiddu, din piața orașului în locul duelului dintre Alfio și Turiddu, de la locul de pelerinaj al credincioșilor la închisoarea geloziei construită de Santuzza. MARIO MENICAGLI, dirijor
Înainte de a se dedica artei dirijatului, Mario Menicagli a studiat vioara și a cântat ca solist și concertmaestru în teatrele din Livorno, Pisa și Lucca.
A dirijat peste 30 de opere în numeroase teatre naționale și internaționale, printre care: Livorno, Lucca, Mantua, Pisa, Adria, Bari, Craiova, Cluj, Hitakiushi, Orchestra Simfonică din Bari și Orchestra Simfonică din Sanremo, cu un accent special pe compozițiile lui Mascagni. De asemenea, în calitate de dirijor, a colaborat cu Orchestra della Toscana, Orchestra Cherubini, Orchestra Simfonică din Sanremo și Orchestra della Città Metropolitana di Bari. Totodată, a colaborat cu Orchestra della Toscana, Orchestra Cherubini, Orchestra Simfonică din Sanremo și Orchestra della Città Metropolitana di Bari, precum și cu Orchestra Națională din Moldova și orchestrele teatrelor din Nantes și Angers.
Are în repertoriu peste 20 de opere, precum și un număr mare de lucrări de Pietro Mascagni, dintre care opt le-a dirijat, inclusiv "Il piccolo Marat", "Le Maschere" și "Cavalleria rusticana".
Activitatea sa s-a remarcat întotdeauna atât în ipostaze artistice, cât și în funcții administrative, în gestionarea festivalurilor, evenimentelor de divertisment, expozițiilor și teatrelor.
A condus Festivalul Effetto Venezia Livorno timp de cinci ani, ca director artistic și organizatoric. Din 1997 până în 2013, a coordonat Festivalul ToscanaJazz, în cadrul căruia au urcat pe scenă cei mai mari muzicieni de jazz.
Împreună cu libretistul Lido Pacciardi, a compus muzica și o parte din libretul pentru două opere, "Dodici anni dopo – Il sequel di «Cavalleria rusticana»" ("Doisprezece ani mai târziu – Continuarea «Cavalleria rusticana»") și "De' relitti e delle quarantene" ("Despre epave și carantine"), o operă comică inspirată de perioada de pandemie, aceasta din urmă având premiera de succes la în 2021, apoi la Opera Națională Română din Cluj-Napoca, împreună cu "Cavalleria rusticana", obținând cel mai înalt premiu românesc pentru operă al anului 2022. În septembrie 2023, a fost invitat la Kitakiushi, în Japonia, cu noile opere italiene.
De asemenea, a compus libretul și o parte din muzica pentru două opere pop, "Il Gatto con gli stivali – l'opera pop" și "Cenerentola pop", care urmează să fie interpretate la Teatrul Național de Operetă și Musical "Ion Dacian" din București.
În perioada 2020-2025, a fost director general al Fundației Teatrului Goldoni din Livorno.
Este director artistic al Festivalului Internațional San Gimignano. Acțiunile Filarmonicii de Stat Sibiu sunt posibile cu finanțarea Consiliului Județean Sibiu. Sibiu Opera Festival 2025 este un proiect cofinanțat de Primăria municipiului Sibiu prin Agenda Culturală 2025.