Opera Boema. Prezentare dirijor și soliști

Opera Boema. Prezentare dirijor și soliști


Opera Boema de G. Puccini. Prezentare dirijor și soliști

DAVID CRESCENZI - dirijor
David Crescenzi
Pianist, dirijor de orchestră şi de cor, David Crescenzi a început să studieze la Conservatorul din Pesaro, specializându-se ulterior în instrumente de orchestră, pian, muzică corală şi dirijat coral. Timp de mai mulţi ani a fost asistent şi colaborator al lui Alessio Vlad şi elevul lui Gustav Khunn, la care a frecventat, între anii 1993 şi 1996, Cursurile de perfecţionare „După amieze muzicale” din Milano. Datorită activităţii sale pe parcursul a două decenii, s-a consacrat mai întâi ca pianist acompaniator şi maestru locţiitor în diferitele Teatre si Festivaluri lirice, atât în Italia cât şi în străinătate, iar actualmente ca dirijor de orchestră şi Maestru de cor.
Printre realizările sale cele mai semnificative amintim colaborarea sa cu Teatrul Operei din Cairo, Egipt, în calitate de dirijor invitat, între anii 1998 și 2003, unde pregăteşte şi dirijează „Bărbierul din Sevilla”, „Contract de Căsătorie”, „Domnul Bruschino” de  Rossini, „Elixirul dragostei” de Donizetti, „Tosca” de Puccini, „Bal mascat”, „Aida “ si „Rigoletto” de Verdi. Între anii 1999 şi 2001 a fost Maestru de Cor la Teatrul “Carlo Felice” din Genova iar in stagiunea 2004-2005 a fost locţiitorul Directorului Muzical de la Teatrul “St. Carlo” din Napoli. La Doha, Quatar a dirijat de trei ori: în anul 2002 opera Aida în anul 2003 “Ibn Sina” de Michil Borstlap, în anul 2005 “Aspire” de David Krane cu ocazia deschiderii Jocurilor Olimpice Asiatice.
Din anul 2002 colaborează cu Opera Naţională Română Timişoara, unde a dirijat spectacolele de operă:, „Nunta lui Figaro” de W. A. Mozart, „Bărbierul din Sevilla” de G. Rossini, „Aida”, „Rigoletto”, „Traviata”, „Nabucco”, „Trubadurul”, „Otello” , „Bal mascat”, „Attila” de G. Verdi, „Carmen” de G. Bizet, „Tosca”, „Turandot”, „Boema”, „Madame Butterfly”, „Gianni Schicchi” de G. Puccini „Cavalleria rusticana” de P. Mascagni, „Paiaţe” de R. Leoncavallo, „Adriana Lecouvreur” de F. Cilea şi „Gioconda” de A. Ponchielli. Sub bagheta lui au evoluat nume importante de talie internaţională, dintre care îl amintim pe basul Roberto Scandiuzzi în premiera operei „Faust” de Charles Gounod şi în opera „Attila” de Giuseppe Verdi.
A dirijat în cadrul Operei Naţionale din Bucureşti, opera Rigoletto în luna aprilie a anului 2006, iar succesiv a pregătit şi dirijat premiera operei bufe „Nunta lui Figaro” de Mozart în decembrie al aceluiaşi an. 
În septembrie 2007 a participat cu Opera Naţională Română din Timişoara la Festivalul Internaţional “George Enescu” din Bucureşti dirijând „Tosca” de Puccini, cu un casting internaţional care îi avea ca protagonişti pe soprana Nadja Michael, baritonul Franz Grundheber şi celebrul tenor dominican Francisco Casanova.
În vara anului 2008 pe Arena „Sferisterio” din Macerata a dirijat în primă audiţie absolută în Italia „Neues vom Tages” de Paul Hindemith.
Din anul 2008 este dirijor oaspete al  Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca, unde a dirijat „Otello” „Bal Mascat”, „Rigoletto”,”Traviata şi „Aida” de G. Verdi, şi „Boema” de G. Puccini.
În cadrul stagiunii 2011-2012-2013 a fost invitat de către Opera Naţională Română din Iaşi pentru a dirija „Boema” de G. Puccini, „Lucia di Lammermoor” de G. Donizetti, Rigoletto, Nunta lui Figaro şi premiera operei „Bărbierul din Sevilla” de G. Rossini și premiera operei Aida de G. Verdi.
În ianuarie 2012 a întreprins un turneu în Germania şi Franţa cu Bergisch Symphoniker Orchestra din Köln, unde a dirijat „Aida”, „Otello” şi Requiem de G. Verdi.
În anul 2012 a dirijat „Stabat Mater” de Gioachino Rossini la pupitrul Filarmonicii din Cluj.
Din anul 2013 este oaspete la orchestra Radio din Bucureşti unde a dirijat  „Don Carlo” și „Simon Boccanegra” de G. Verdi, ”La Favorita” de G. Donizetti, Elixirul Dragostei și Bărbierul din Sevilla la Opera din București.
Din Septembrie 2014 David Crescenzi a devenit Director Artistic și Dirijor Permanent la Cairo Opera House din Egipt.
David Crescenzi a dirijat opera Boema de Puccini, la Festivalul 2015 de Vară al Arenei Sferisterio din Macerata. Din Stagiunea 2016/2017 este dirijor invitat al Operei din Dusseldorf, unde a dirijat Elixirul dragostei și Turandot.
Stagiunea 2017/18 va fi prezent din nou la opera de Dusseldorf cu Le Nozze di Figaro, Madame Butterfly, Lucia di Lammermore, Concertul de Anul Nou, Don Pasquale, Tosca și Aida.
Din Septembrie 2017 este Director Artistic la Opera Naționala Română din Cluj
În luna Martie 2018 a dirijat Aida în valea piramidelor la Cairo.
Din Sezonul 2018/19 este nominalizat Dirijor Invitat Permanent la Deutches Oper am Rheim din Dusseldorf.



DIANA ȚUGUI (soprană) - ”Mimi”
Diana Țugui
Soprana Diana Țugui este născută la Craiova, a absolvit Universitatea de Muzică „George Enescu” din București și este doctorandă a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. Este o artistă plurivalentă care, pe lângă rolurile din operă în care s-a consacrat, abordează cu mult succes și genul vocal simfonic, opereta, liedul și chiar musicalul. A colaborat cu toate filarmonicile și teatrele de operă din țară iar în ultimii șaisprezece ani a avut numeroase apariții pe scene importante ale Europei. Este laureată a numeroase concursuri internaționale cum sunt „Jaume Aragall”, „Wilhem Stenhammar”, „Vox Artis”, „Elena Teodorini”.
În anul 2015 a fost încununată ca „Cea mai bună soprană” la Gala Operelor Naționale iar în 2018 a primit premiul „Lya Hubic” pentru cea mai bună soprană.
Repertoriul operistic al Dianei Țugui cuprinde mai bine de douăzeci de eroine, dintre care pot fi amintite Violeta în „Traviata” (peste 70 de reprezentații), Lucia în „Lucia di Lammermoor„, Mimi și Musetta în „La Bohème„, Elvira în „I puritani„, Adina în „L’elisir d’amore„.
În acest moment este solistă a Operei Naționale Române din Cluj-Napoca și în paralel cu activitatea de pe principala scenă lirică a Transilvaniei, Diana Țugui continuă aceeași frumoasă carieră de pe scenele europene.

CRISTIAN MOGOȘAN (tenor) - ”Rodolfo”
Cristian Mogoșan
Câștigător al Premiului pentru cel mai bun solist al anului (Gala Premiilor Naționale, Iași, 2013) și al Premiului Revistei V.I.P. pentru cel mai bun solist de operă al anului( București 2012), Cristian Mogoșan este în prezent angajat al Operei Naționale Cluj și totodată invitat al operelor și filarmonicilor, atât din țară, cât și din străinătate. A susţinut spectacole de operă şi concerte în Elveţia, Franţa, Belgia, Israel, China, Rusia și Finlanda.
Născut în anul 1983, tenorul Cristian Mogoşan s-a format la şcoala muzicală clujeană, fiind absolvent al Liceului de Muzică “Sigismund Toduţă” și al Academiei de Muzică “Gheorghe Dima”, Facultatea de Artă Scenică, la clasa tatălui său: Lect. Dr. Gheorghe Mogoşan. După absolvire, în anul 2006,  a urmat programul de masterat “Stilistica Interpretării Solistice” în cadrul aceleiaşi facultăţi, sub îndrumarea Prof. Dr. Ionel Pantea. De asemenea a participat la cursuri de măiestrie susţinute de Wolfgang Brendel, Laurent Pillo, Margreet Hoing, John Norris, Ion Buzea, Rockwell Blake,Viorica Cortez și Petra Lang. 
A interpretat cu succes rolurile: Don Jose – Carmen de G. Bizet; Rodolfo – La Bohème de G. Puccini; Riccardo – Un Ballo in Maschera de G. Verdi; B. F. Pinkerton – Madama Butterfly de G.Puccini; Canio – I Pagliacci de R. Leoncavallo; Alfredo – La traviata de G. Verdi; Lensky – Eugene Onegin de P. I. Tchaikovsky; Erik – Der fliegende Holländer  de R. Wagner ; Macduff – Macbeth de G. Verdi; Ismaele – Nabucco de G. Verdi.
În premieră naţională interpretează la Opera Română din Cluj-Napoca, în 2007, Candide din opera Candide de L. Bernstein, iar în 2009, tot în premieră naţională, Tom Rakewell din opera The Rake’s Progress de I. Stravinsky. 
Lucrările vocal-simfonice interpretate de tenorul Cristian Mogoşan sunt: Messa Da Requiem şi Krönungsmesse de W. A. Mozart; War Requiem de Benjamin Britten;  Die Schöpfung de J. Haydn; Simfonia a IX-a de L.van Beethoven; Messa di Gloria de G. Puccini; Petite Messe Solennelle de G. Rossini; Theresienmesse de J. Haydn;  Die erste Valpurgisnacht de F. Mendelssohn-Bartoldy;  Le Deluge – C. Saint Saens.
De-a lungul carierei sale a colaborat cu dirijori precum: Paolo Arrivabene, David Stern, Daniele Callegari, Daniel Cohen, Jary Hämäläinen, Ronald Zollmann, Cristian Mandeal, Horia Andreescu etc. 
Palmaresul său cuprinde Premiul I la Concursul Internaţional de Interpretare Vocală  Sabin Drăgoi – Timişoara (2011), Premiul I la Concursul Internaţional de Interpretare Vocală Hariclea Darclée – Brăila (2010) și Premiul I la Concursul de Interpretare a Liedului Românesc – Brașov (2004).

OANA TRÎMBIȚAȘ (soprană) - ”Musetta”
Oana Trâmbițaș
Soprana Oana-Maria Trîmbițaș este solistă a Operei Naționale Române din Cluj-Napoca. A debutat pe scena Operei Naționale Române din Cluj-Napoca în anul 2015, în rolul Rosinei din Il barbiere di Siviglia de Gioacchino Rossini. În prezent, urmează studiile Școlii Doctorale a Academiei Naționale de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. În anul 2017 a obținut Premiul Fundației Darclée în cadrul Concursului Internațional de Canto Hariclea Darclée, Brăila.                                                                                                                                              Invitată a diferitelor instituții de cultură din țară precum: Filarmonica de Stat „Moldova” și Opera Națională Română din Iași, Filarmonica de Stat „Dinu Lipatti” Satu-Mare, Teatrul de Stat „Regina Maria” Oradea, Filarmonica de Stat „Transilvania” din Cluj-Napoca, Radio România, București (orchestra Radio, București), abordează roluri de operă și operetă precum Silberklang din Der Schauspieldirektor și Zerlina din Don Giovanni de W.A. Mozart, Fanny din La cambiale di matrimonio și Rosina din Il barbiere di Siviglia de G. Rossini, Sophie din Werther de J. Massenet, Oscar din Un ballo in maschera de G. Verdi, Lauretta din Gianni Schicchi de G. Puccini, Adela din Die Fledermaus de Johan Strauss-fiul, Frasquita din Carmen de G. Bizet, Woglinde din Das Rheingold și Helmwige din Die Walküre de R. Wagner, Giannetta din L’elisir d’amore de Gaetano Donizetti, Martha din Lăsați-mă să cânt de Gherase Dendrino, dar și din repertoriul de musical și operă pentru copii, în roluri precum: Wendy din Peter Pan de Laurențiu Profeta, Alice din Alice in Wonderland de Robert Chauls, Fata moșului din Fata babei și fata moșului de Florin Comișel, rolul titular din opera Motanul încălțat de Cornel Trăilescu. De asemenea s-a afirmat și în repertoriul vocal simfonic, precum: Requiem de W.A. Mozart, Requiem de Gabriel Fauré, Gloria de Francis Poulenc, Peer Gynt de Edvard Grieg, Stabat Mater de G. B. Pergolesi, Simfonia nr.4 în Sol Major de Gustav Mahler, Carmina Burana  de Carl Orff, Gloria (RV 589) de Antonio Vivaldi.

FLORIN ESTEFAN (bariton) - ”Marcello”
Florin Estefan
Originar din Oradea, Romania, Baritonul Florin Estefan a urmat cursurile Facultății de Muzică din cadrul Universității de Stat din orașul natal, licențiat al Academiei de Muzică Gh. Dima din Cluj-Napoca în anul 2004, devenind solist al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, din anul al doilea de studii, la vârsta de 20 ani. În decembrie 2007, devine absolvent din prima promoție al Cardiff International Academy of Voice, avându-l ca profesor de canto pe faimosul tenor Dennis O`Neill. În 2012 revine ca și solist al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, urmând să devină Manager  General al renumitei instituții lirice în februarie 2015, fiind cel mai tânăr manager din istoria de 97 de ani ai primei instituții lirice înființate în România. 
Anul 2016 i-a adus domnului Estefan frumoasa recunoaștere prin titlul de Doctor în Muzică, la Academia de Muzică Gh. Dima din Cluj-Napoca, precum și titlul de “Cel mai bun solist al anului” la Opera Națională București, în cadrul Galei Operelor Naționale, pentru interpretarea rolului Evgheni Oneghin în producția Operei Naționale Române clujene.
În urmă terminării sudiilor doctorale, începând cu anul 2017, Florin Estefan, ocupă și funcția de Lector universitar doctor la Catedra de Canto a Academiei Naționale de Muzică Gh. Dima din Cluj-Napoca.
Florin Estefan, de asemenea, a câștigat numeroase competiții și a cântat pe diverse scene atât în România  cât și peste hotare (Grecia, Austria, Italia, Belgia, Republica Cehă, Irlanda, Japonia, Statele Unite, Australia și Marea Britanie, Bulgaria, Egipt), interpretând o serie importantă de roluri precum: Evgheni Oneghin (Evgheni Oneghin,  P. I. Ceaikovski), Amonasro (Aida, G. Verdi), Germont (La Traviata, G. Verdi), Renato (Un Ballo in maschera, G. Verdi), Il Conte din Luna (Il Trovatore, G. Verdi), Marcello (La Bohème, G. Puccini), Don Giovanni (Don Giovanni, W.A. Mozart), Figaro and Conte Almaviva (Le Nozze di Figaro – W.A. Mozart), Conte Robinson (Il matrimonio segreto, D. Cimarosa), Agamemnon (Iphigénie en Aulide, C.W. Gluck), Enrico (Lucia di Lammermoor, G. Donizetti), Malatesta (Don Pasquale, G. Donizetti), Belcore (L`Elisir d`Amore, G. Donizetti), Sharpless (Madama Butterfly, G. Puccini), Guglielmo (Cosi fan tutte, W.A. Mozart),   Nick Shadow (The Rake’s Progress, I. Stravinsky). 
Repertoriul său vocal simfonic cuprinde: L. von Beethoven  (Simfonia a IX-a), J. Haydn (Cecilien Messe), W.A. Mozart (Requiem), G. Rossini (Petite Messe Solenelle), C. Orff (Carmina Burana), G. Faure (Requiem) M. Mussorgsky (Song and Dances of Death).
În calitate de Manager General al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, Florin Estefan a reușit să crească participarea tinerilor la spectacolele instituției, ajungând la un procent de 72% din totalul publicului, prin numeroasele premiere și spectacole “eveniment”, printr-o nouă abordare a publicului și prin programe și proiecte destinate tuturor, în spații neconvenționale, cu acces gratuit, precum Opera Aperta.

CRISTIAN HODREA (bariton) - ”Schaunard”
Cristian Hodrea
Bas-baritonul Cristian Hodrea s-a născut la Cluj-Napoca, urmând studiile la Liceul de Muzică „Sigismund Toduţă” din oraşul natal. A continuat studiile superioare la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, absolvind mai multe specializări. Din 2018 este Lector Universitar Doctor în aceeași instituție. Are o bogată experienţă solistică, a realizat spectacole pe mai multe scene din țară.

PETRE BURCĂ (bas) - ”Colline”
Petre Burcă
Basul Sorin Petru Burca s-a născut la Cluj Napoca, absolvind în anul 1995 Academia de muzica “Gh. Dima” din același oraș. Începând cu anul 2004 devine angajat al Operei din Cluj  unde interpretează o serie de roluri din lucrări ca „Don Pasquale” de G. Donizetti, „Barbierul din Sevilla” de G. Rossini, „Nunta lui Figaro”, „Don Giovanni”, „Răpirea din Serai” de W. A. Mozart, „Căsătoria secretă” de D. Cimarosa, „Boema”, „Tosca”, „Turandot” de G. Puccini, „Carmen” de G. Bizet, „Bal mascat”, „Rigoletto”, „Trubadurul”, „Falstaff”, „Aida”, „Forța destinului” de G. Verdi, „Liliacul” de J. Strauss, „Vânzătorul de păsări” de K. Zeller.
Și-a îmbogățit repertoriul și cu lucrări vocal-simfonice din creația compozitorilor J.S.Bach, P.Charpantier, W.A.Mozart, L.van Beethoven, G.Verdi, G.Rossini, H.P. Turk.
A susținut recitaluri și concerte de arii și lieduri, opere în concert la Opera din Cluj, Filarmonica „Transilvania”, Opera din București,  Filarmonica din Iași, Filarmonica Botoșani, Opera din Timișoara,Teatrul de Operă și Operetă Craiova, Filarmonica din Craiova, Academia de Muzica „Gh. Dima” din Cluj, Muzeul de ArtaCluj, Muzeul Etnografic Cluj, Sala Maximum UBB Cluj, Bastionul Croitorilor Brașov.

SEBASTIAN BALAJ (bas) - ”Benoît”
Sebastian Balaj
Actual solist al Operei Naționale Române Cluj-Napoca, baritonul Sebastian Balaj și-a efectuat studiile la Liceul Ortodox ,,Episcop Roman Ciorograriu” (2012-2016) și Școala de Arte ,,Francisc Hubic” (2013-2016) din Oradea, apoi la Facultatea de Teologie Ortodoxă ,,Episcop Doctor Vasile Coman” din același oraș (2016-2020), în perioada 2016-2017 făcând parte din colectivul Filarmonicii de Stat Oradea, în calitate de artistic liric. În anul 2017 devine student al Academiei Naționale de Muzică ,,Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, unde se bucură și în prezent de îndrumarea Lect. univ. dr. Florin Estefan. 
Un aport semnificativ în dezvoltarea carierei artistice a baritonului Sebastian Balaj l-a avut, de asemenea, participarea sa la proiectele Studioului ,,Lya Hubic” al Operei Naționale Române Cluj-Napoca în perioada 2017-2019, precum și prezența în cadrul unor masterclassuri și sesiuni de vocal-coaching susținute de personalități de primă clasă ale artei lirice, precum Viorica Cortez (2017-2019), Mariana Nicolesco (2018-2019), Jean-Philippe Lafont (2019) ș.a. 
Exersarea și perfecționarea continuă a abilităților sale tehnice și interpretative i-a fost răsplătită, pe parcursul anilor, prin premii notabile: Marele Premiu la Concursul Tinerelor Talente (ediția a XX-a, 2016), Premiul I și Premiul Special al Juriului la Festivalul-Concurs ,,Francisc Hubic” (2016), Premiul al II-lea și Premiul Special al Juriului ,,Barbara Fei” Memorial-Award în cadrul Hong Kong International Vocal Open Competition (2018), Grand Prix Opera și ,,Cătălina Cortez” – premiul special al juriului la Concurs International de Chant Georges Enesco Paris (2018), Premiul I la Concursul Național al Liedului Românesc (2019) și multe altele. 
Sebastian Balaj a avut numeroase apariții în spectacole de operă, în roluri precum Contele de Ceprano (Rigoletto, G. Verdi), Mandarinul (Turandot, G. Puccini), Paul (Lăsați-mă să cânt, G. Dendrino), Yamadori (Madama Butterfuly, G. Puccini), Spinelloccio (Gianni Schicchi, G. Puccini), Dr. Blind (Die Fledermaus, J. Strauss), Samuel (Un ballo in maschera, G. Verdi), Sciarrone (Tosca, G. Puccini), Masetto (Don Giovanni, W. A. Mozart) sau Sicario, Apparizione (Macbeth, G. Verdi). Acestora li se adaugă prezența pe scenele unor evenimente vocal-simfonice de înaltă ținută precum concertele ,,Regal de Operă” (2017, 2018) sau Concertul Aniversar al Academiei Naționale de Muzică ,,Gheorghe Dima” (2019). A colaborat, de-a lungul timpului, cu dirijorii David Crescenzi, Gheorghe Victor Dumănescu, Alpaslan Ertüngealp (Turcia), Adrian Morar, Vladmir Lungu și Cristian Sandu.
În prezent, baritonul Sebastian Balaj are în vedere lărgirea repertoriul liric propriu, prin pregătirea unor roluri ca Don Giovanni (Don Giovanni, W.A. Mozart), Belcore (L’elisir d’amore, G. Donizetti), Valentin (Faust, C. Gounod), Brânzovenescu (O noapte furtunoasă, D. Dediu), Ping (Turandot, G. Puccini), dar și a celui vocal simfonic – prin abordarea unor titluri precum The Armed Man: A Mass for Peace (K. Jenkins), Missa in tempore belli (,,Paukenmesse”, J. Haydn), sau Oratoriul de Paști (V. Timaru).  



Alte sugestii

Muzica merge mai departe!
Două concerte și o singură grevă
Ștefan Cazacu, nominalizat la Premiul pentru muzică oferit de Radio România Cultural
Primăvară muzicală
SAIFS încalcă dreptul la muncă al angajaților care nu fac parte din sindicat și obstrucționează, din nou, organizarea concertului simfonic!